istatistik_okulu

AKİDUAM TEZ, MAKALE, PROJE YAZANLAR İÇİN UYGULAMALI ÇEVRİM İÇİ TEMEL İSTATİSTİK OKULU

Değerli araştırmacılar,
Akdeniz Üniversitesi İstatistik Danışmanlık Uygulama ve Araştırma Merkezinin (AKİDUAM) düzenlediği “TEZ, MAKALE, PROJE YAZANLAR İÇİN UYGULAMALI İSTATİSTİK OKULU” na davetlisiniz. Kurs sonunda katılım belgesi verilecektir.

AKİDUAM İstatistik Okulu Hakkında Bilgi:
Tarih : 17-24-31 Mayıs, 7-14-21-26 Haziran, 5 Temmuz 2023 Çarşamba günleri: 20:00-23:00
Yer : Microsoft Teams (Katılım Linki Paylaşılacaktır)
Eğiticiler : Prof. Dr. Mehmet Rıfkı AKTEKİN, Öğr. Gör. Dr. Deniz ÖZEL, Öğr. Gör. Dr. Ebru KAYA BAŞAR
İletişim : idb@akdeniz.edu.tr
Telefon : 0506 801 35 69 (Deniz Özel) ve 0507 341 24 42 (Ebru Kaya Başar)
İhtiyaçlar: Excel ve SPSS (En az 20.0 sürümü) kurulu olması. Temel düzeyde bilgisayar kullanımı.
Kontenjan: 40 kişi

Ücret: Her Çarşamba 3 Saatlik 8 KURS TOPLAM 2400 TL (KDV DAHİL), 1 KURS ÜCRETİ 400 TL (KDV DAHİL) (8 kurs alana 2 kurs ücretsiz)
Hesap Bilgileri: TR490001002167367161792708 T.C Ziraat Bankası – Akdeniz Üniversitesi Döner Sermaye İşletme Müdürlüğü
Kayıt için: Araştırmacı başvuru formunu doldurup, açıklama kısmına katılmak istediği kursun adını belirtecek şekilde katılım ücretini yatırdıktan sonra idb@akdeniz.edu.tr adresine dekontu e-posta olarak gönderdiğinde kesin kaydı onaylanır. Kontenjan durumu, kayıt ve detaylı bilgi için lütfen yukarıda yazılan iletişim numaralarından bizi arayınız.

BAŞVURU FORMU

Merkezimiz hakkındaki tüm duyuruları @akiduam INSTAGRAM hesabımızdan takip edebilirsiniz.

AKİDUAM UYGULAMALI TEMEL İSTATİSTİK OKULU

TARİH

SAAT

KONU

EĞİTMEN

ÜCRET

17.05.2023

20:00-23:00

ARAŞTIRMA PLANLAMA, ARAŞTIRMA TÜRLERİ VE HATA KAYNAKLARI

DR. MEHMET R. AKTEKİN

1 KURS 400 TL

8 KURS ALIMINDA    2400 TL

24.05.2023

20:00-23:00

SPSS VE EXCEL İLE KEŞKESİZ VERİ YÖNETİMİ

DR. DENİZ ÖZEL

31.05.2023

20:00-23:00

İKİ ÖLÇÜM FARK TESTLERİ (T TESTİ VE MWU, EŞLİ T, WİLCOXON)

DR. EBRU KAYA BAŞAR

7.06.2023

20:00-23:00

ÇOK GRUPLU ÖLÇÜM FARK TESTLERİ (ANOVA, KRUSKAL WALLIS, FRIEDMAN, REPEATED MEASURES)

DR. EBRU KAYA BAŞAR

14.06.2023

20:00-23:00

KATEGORİK VERİ ANALİZİ (Kİ-KARE, FISHER, MC NEMAR ve ÇEŞİTLİ ORANLAR)

DR. DENİZ ÖZEL

21.06.2023

20:00-23:00

KORELASYON VE REGRESYON (DOĞRUSAL, TEK DEĞİŞKENLİ, ÇOK DEĞİŞKENLİ)

DR. EBRU KAYA BAŞAR

26.06.2023*

20:00-23:00

ÖRNEKLEM SAYISI TAHMİNLEME VE GÜÇ ANALİZİ

DR. DENİZ ÖZEL

5.07.2023

20:00-23:00

İSTATİSTİKSEL SONUÇLAR NASIL RAPORLANIR? (TABLO, GRAFİK VE AKADEMİK YAZIM)

DR. DENİZ ÖZEL ve DR. EBRU KAYA BAŞAR

*Kursumuz bayramdan dolayı Pazartesi günüdür.

KURS İÇERİĞİ

HEDEF KİTLE: Tüm yüksek lisans, doktora, lisans öğrencileri, tıp, diş hekimliği, hemşirelik, spor bilimleri vb tüm sağlık bilimleri, sosyal bilimler, fen bilimleri ve eğitim bilimleri branşlarında çalışmalar yapan araştırmacılar.

“Tez, makale, bildiri yazıyorum fakat istatistikten anlamadığım için zorluk yaşıyorum.”

“Bazı basit analizleri kendim yapmak istiyorum.”

“Okuduğum makalelerin tablo ve grafiklerini yorumlamakta zorlanıyorum.”

“Makaleleri eleştirel gözle değerlendiremiyor, bana sunulanla yetindiğim için önemli çıkarımları gözden kaçırabiliyorum.

“İstatistik öğrenmek istiyorum fakat uzun saatli istatistik kursları zihnime aşırı yükleme yaptığı için beklediğim verimi alamıyorum.”

“Zamanım değerli ve sadece ihtiyacım olan konuyu öğrenmek istiyorum” diyorsanız,

Üç saatlik istatistik okulu kurslarımız tam size göre…

KURS KONULARI

1. ARAŞTIRMA PLANLAMA, ARAŞTIRMA TÜRLERİ VE HATA KAYNAKLARI

Kimler gelsin?

Bir araştırmaya başlamadan önce araştırma türleri repertuarını bilmek ve araştırma sorumuza uygun türü seçmek oldukça önemlidir. Araştırma yapmak yoğun bir tasarım süreci gerektirir. Bu nedenle tıpkı bir tamir ustası gibi tüm araştırma türlerini bilmek ve ihtiyacımıza en uygun yöntemi seçmek çalışmanın başarısını artırır. Çalışma konusunu henüz belirlememiş ya da yeni belirlemiş olan araştırmacılar doğru adımları atabilmek için bu atölyeye katılabilir.

Bu Kursta Neler Öğreneceksiniz?

  • Araştırma türleri nelerdir? (Nitel, nicel, karma)
  • Sağlık bilimlerine özel araştırma türleri nelerdir ve nasıl tasarlanır?
  • Tasarım yaparken nelere dikkat edilmelidir?
  • Kanıt piramidinde randomize kontrollü çalışmaların yeri ve yapılışı

Hedefler

Bir araştırmacının tüm araştırma türlerini bilmesini ve hipotezlerine/araştırma sorularına en uygun yöntemi seçebilmesini sağlamak

2. SPSS İLE KEŞKESİZ VERİ YÖNETİMİ

Doğru veri plânlaması ve yönetimi, çalışmanın kalitesini büyük ölçüde artıran önemli bir unsurdur. Analiz aşamasında karşılaşılan ve zaman/emek kaybı yaratan sorunlardan biri de eksik/hatalı veri yönetimidir. Bu kursun hedefi, akademik çalışmalar yapan tüm araştırmacılara, plânlama evresinden analiz evresine kadar olan sürecin tüm aşamalarında veri kalitesini artıracak rehberlik sağlamaktır.

Kimler gelsin?

Çalışma tasarımı, veri girişi veya girilmiş bir veri setini analize uygun hale getirme aşamasında olan araştırmacılar, keşke demeden önce bu kursu alabilir.

Bu Kursta Neler Öğreneceksiniz?

Bu kursta araştırmacı, aşağıdaki sorulara yanıt bulabilecektir:

  • Araştırmanın plânlama aşamasında karşılaşılabilecek veri problemleri ve çözüm yolları nelerdir?
  • Veri toplamadan önce nelere dikkat edilmesi gerekir?
  • Excel veya SPSS kullanılarak yapılacak veri girişinde kritik noktalar nelerdir?
  • Veri, hangi yöntemlerle analize uygun hale getirilir? (Veri kontrolü, formüller, hesaplamalar, dönüşümler)

“Doğru analizin ilk kuralı, doğru veri ile çalışmaktır.”

Hedefler

Çalışmanın başında olası tüm planlama, veri toplama ve veri giriş hatalarını ön görerek doğru veri yönetimi yapabilme

Doğru şekilde girilmemiş veri setini en hızlı şekilde düzenleyebilme ve veriyi analize uygun hale getirme

3. KATEGORİK VERİ ANALİZİ (Kİ-KARE, FISHER, MC NEMAR, RR, OR, NNT)

İstatistikte en sık kullanılan testler nedir sorusuna verilecek ilk üç yanıt arasında kesinlikle Ki-kare testi bulunabilir.

Kimler gelsin?

Eğer tüm değişkenleriniz 0-yok, 1-var gibi veya 1-düşük, 2-orta,3-yüksek gibi kategorilere ayrılmış haldeyse,

Bu değişkenler arasındaki ilişkileri veya oranlar arasındaki farklılıkları tespit etmek için ki-kare testlerini kullanabilirsiniz. Ayrıca riski ifade eden oranların (Odds Oranı, Risk Oranı) anlamlılığını da kontrol etmek isteyebilirsiniz.

Bu Kursta Neler Öğreneceksiniz?

Kategorik Veri Analizinde hangi testlerin ne zaman yapıldığı, nasıl yapıldığı ve nasıl yorumlandığını öğrenerek bunları kendi verinizin analizi için kullanabileceksiniz.

Hedefler

Kategorik veri analizini uygulama ve bilimsel araştırmalarda raporlama ve sunma

4. İKİ ÖLÇÜM FARK TESTLERİ (T TESTİ VE MWU, EŞLİ T, WİLCOXON)

İstatistik denilince akla gelen ilk testtir t testi.  Bir t -testi (Student's t -testi olarak da bilinir), hipotez testi kullanarak bir veya iki grubun ortalamalarını karşılaştırmak için bir araçtır. Tek bir grubun bilinen bir değerden farklı olup olmadığını (tek örnekli t testi), iki grubun birbirinden farklı olup olmadığını (bağımsız iki örnekli t testi) veya eşleştirilmiş ölçümlerde önemli bir fark (Öncesi-Sonrası gibi eşleştirilmiş veya bağımlı örnekler t-testi) olup olmadığını analiz eder. Normal dağılım varsayımının sağlanmaması durumunda nonparametrik karşılıkları kullanılır.

Kimler gelsin?

Sayısal değişkeniniz varsa ve bu ölçümlerin iki gruba göre farklı olup olmadığını test etmek istiyorsanız, iki bağımsız grup ölçüm fark testlerini,

Aynı kişilerden iki farklı zamanda ölçüm alınmış ve artış-azalış durumu kontrol edilmek isteniyorsa iki eş ölçüm fark testlerini kullanabilirsiniz.

Bu Kursta Neler Öğreneceksiniz?

Bağımsız veya bağımlı iki grup/ölçüm fark testlerinin ne zaman yapıldığı, nasıl yapıldığı ve nasıl yorumlandığını öğrenerek bunları analiz yapmak için kullanabileceksiniz.

Hedefler

İki ölçümün karşılaştırıldığı veri analizini uygulama ve bilimsel araştırmalarda raporlama ve sunma

5. ÇOK GRUPLU ÖLÇÜM FARK TESTLERİ (ANOVA, KRUSKAL WALLIS, REPEATED MEASURES ANOVA, FRIEDMAN)

Genel olarak ikiden fazla ölçümü karşılaştırmak isteyebilir, p değeri anlamlı ise farkın hangi ölçümlerden kaynaklandığını bulmak isteyebiliriz. İki gruptan daha fazla bağımsız/bağımlı grupta normallik ve varyans homojenliği varsayımlarını kontrol ederek uygun testler seçilebilir. Bağımsız ölçümlerde elimizde bir kategorik değişken (grup>2) ve bir sayısal değişkenimiz olmalıdır. Bağımlı ölçümlerde ise aynı birey/deneklerde 3 veya üzeri zaman noktasında ölçümlerin artış veya azalış gösterip göstermediği incelenebilir. Yani elimizde 3 veya üzeri sayışa sayısal değişken (sütun olarak girilmiş) değişken olmalıdır.

Kimler gelsin?

Sayısal değişkeniniz varsa ve bu ölçümlerin üç ve üzeri sayıda gruba göre farklı olup olmadığını test etmek istiyorsanız, ikiden fazla (k>2) bağımsız grup ölçüm fark testlerini

Aynı kişilerden üç ve üzeri farklı zamanda ölçüm alınmış ve artış-azalış durumu kontrol edilmek isteniyorsa ikiden fazla bağımlı ölçüm fark testlerini kullanabilirsiniz.

Bu Kursta Neler Öğreneceksiniz?

Bağımsız veya bağımlı ikiden fazla grup/ölçüm fark testlerinin ne zaman yapıldığı, nasıl yapıldığı ve nasıl yorumlandığını öğrenerek bunları analiz yapmak için kullanabileceksiniz.

Hedefler

İkiden fazla ölçümün karşılaştırıldığı veri analizini uygulama ve bilimsel araştırmalarda raporlama ve sunma

6. KORELASYON VE REGRESYON (DOĞRUSAL, TEK DEĞİŞKENLİ, ÇOK DEĞİŞKENLİ)

Sayısal veya en az sıralı (ordinal) değişkenlerin birbiriyle karşılıklı artış veya azalış gösterme durumlarını incelemek için korelasyon testleri kullanılabilir. Tüm sayısal değişkenlerde olduğu gibi varsayım kontrolleri yapılarak (normallik) ilişkisel analizler yapılabilir. Bununla beraber eğer örneklem sayısı yeterli ise, regresyon analizi yaparak, bir bağımlı değişkeni (kategorik veya sayısal) belirli bağımsız değişkenlerle açıklamaya çalışabiliriz.

Kimler gelsin?

Sayısal değişkenleriniz (veya en az sıralı) varsa ve bu değişkenler arasındaki ilişki durumlarını incelemek istiyorsanız,

Belirli bir değişkeni öngörmede açıklayıcı veya bağımsız risk faktörlerini belirlemek veya matematiksel bir model kurmak istiyorsanız bu kursumuz size göre…

Bu Kursta Neler Öğreneceksiniz?

Ölçümler arasındaki ilişkilerin yönü, miktarı ve istatistiksel olarak anlamlılık durumunu değerlendirebilecek, belirli bir bağımlı değişkenin üzerinde etkili bağımsız değişkenleri tahminleyebileceksiniz. Korelasyon ve Regresyon çıktılarını nasıl yorumlayacağınızı öğreneceksiniz.

Hedefler

Sayısal değişkenler arasındaki ilişkisel yapıları incelmek, bir bağımlı değişkeni diğer değişkenlerle modellemek için uygun veri analizini uygulama ve bilimsel araştırmalarda raporlama ve sunma

7. GÜÇ ANALİZİ İLE ÖRNEKLEM SAYISI TAHMİNLEME

Araştırma yapmanın temel amacı, pratik hayatta anlamlı veya anlamsız sonuçları bilimsel temellere dayanarak göstermektir. Uygun örneklem sayısı ile çalışmak, klinik/pratik olarak anlamlı sonuçları istatistiksel olarak da anlamlı göstermemizi sağlayacaktır. Bu nedenle, araştırmacıların klinik anlamlılık ile istatistiksel anlamlılığı ayırt etmeleri oldukça önemlidir. Kaç birim veya denekten veri toplanacağının belirlenmesi, başka bir deyişle örneklem büyüklüğünün hesaplanması araştırma henüz tasarım aşamasındayken gerçekleştirilmelidir. Minimum klinik/pratik anlamlılığa sahip etki büyüklüğüne matematiksel hesapları içeren çeşitli yöntemlerle karar vermeli, paket programlar veya formüllerle uygun örneklem sayısı tahmini yapılmalıdır.

Kimler gelsin?

Çalışmanın tasarım aşamasında uygun örneklem sayısını belirlemeye çalışan veya bitmiş bir çalışmada doğru sayıda örneklemle çalışılma durumunu kontrol etmek isteyen araştırmalar, güç analizi yapabilir.

Bu Kursta Neler Öğreneceksiniz?

İstatistiksel hata türleri, Etki büyüklüğü, güven aralığı, p değeri kavramları, istatistiksel anlamlılık-pratik anlamlılık, Güç analizi türleri, Güç nasıl yükseltilir gibi sorulara yanıt bularak çeşitli uygulamalı örneklerle güç analizi yapmak için kullanabileceksiniz.

Hedefler

Çalışma tasarımı ve öncelikli çıktıları değerlendirerek uygun örneklem sayısını tahminleme, güç analizini uygulama ve bilimsel araştırmalarda raporlama ve sunma

8. İSTATİSTİKSEL SONUÇLAR NASIL RAPORLANIR? (TABLO, GRAFİK VE AKADEMİK YAZIM)

Doğru istatistiksel analiz kadar elde edilen sonuçların uygun şekilde sunulması da önemlidir. Kaliteli bir yayın için elimizdeki çıktıların özelliklerine en uygun raporlamayı bilmemiz gerekir. Merkezimiz bu konuda yol haritası olarak APA [American Psychological Association (Amerikan Psikoloji Birliği)] formatını önermektedir.

Kimler gelsin?

Çalışmasını bitirmek üzere olan veya çalışma sonuçlarını en uygun şekilde sunmak isteyen araştırmacılar

Bu Kursta Neler Öğreneceksiniz?

Medikal dergilerde istatistiksel verilerinin doğru sunulması

Değişken ve veri türüne uygun tablo ve grafik sunumu

Tanımlayıcı istatistiklerin doğru şekilde seçilmesi (Ortalama, standart sapma, medyan, IQR, 95%CI, Odds oranı, vb)

En kolay nasıl tablo yapılır?

İstatistiksel analizler nasıl yorumlanır?

Hedefler

Tüm istatistiksel sonuçların belirli özelliklere göre uygun şekilde raporlanması ve sunulması

EĞİTMENLERİN KISA ÖZGEÇMİŞİ

Prof. Dr. Mehmet R. AKTEKİN

1963’te Ankara’da doğdu. 1986’da Tıp doktoru, 1989’da Halk Sağlığı Uzmanı, 1995’de Doçent, 2001’de Profesör oldu. 1999’da CDC (Centers for Disease Control and Prevention) da altı ay süreyle konuk araştırmacı olarak çalıştı. Akdeniz Üniversitesi Tıp Fakültesi’nde Tıp Eğitimi Anabilim Dalı’nı kurdu ve öğretim üyelerinin interaktif eğitim yöntemleri ve etkili sunum yöntemleri konusunda eğitimini yürüttü.  Dünya Sağlık Örgütü’nün eğitim programlarında eğitici olarak görev aldı. 1990’dan bu yana Epidemiyoloji, araştırma planlama, uygulama ve değerlendirme konularında Tıp Fakültesi derslerini, Sağlık Bilimleri Enstitüsü Yüksek lisans ve Doktora derslerini yürütmektedir. Çalışma konularında çok sayıda uluslararası ve ulusal makale, bildiri ve kitap yazarlığı mevcuttur.

Öğr. Gör. Dr. Deniz ÖZEL

1985 doğumlu olan Deniz Özel, 2006 yılında Dokuz Eylül Üniversitesi İstatistik bölümünden mezun oldu. Lisans eğitimi sırasında ve sonrasında Anadolu Üniversitesi Halkla İlişkiler Ön Lisans ve İşletme Lisans eğitimlerini tamamladı. 2007-2016 yılları arasında Akdeniz Üniversitesi Biyoistatistik ve Tıbbi Bilişim AD’nda “Tıp Bilişimi” yüksek lisans ve doktorası yaptı. Lisansüstü eğitimi boyunca aynı Anabilim Dalında Araştırma Görevlisi olarak hizmet verdi. Son 16 yılda 4 bine yakın akademik çalışmaya danışmanlık yapan Dr. Deniz Özel Akdeniz Üniversitesi İstatistik Danışmanlık Uygulama ve Araştırma Merkezinde (AKİDUAM) kuruluş aşamasından beri istatistiksel danışmanlık ve eğitim hizmeti sunmaktadır. AKİDUAM bünyesinde ücretsiz webinerler, programlı eğitimler, Tıp Kongrelerinde istatistik kursları ve çeşitli lisans bölümlerine Biyoistatistik ve Sağlık Bilişimi dersleri vermektedir. Google Scholar’a göre H indeksi 22 olup 100’e yakın akademik çalışmada yer almıştır. Sağlık Bilişimi çatısında Klinik Karar Destek Sistemleri, Mobil Öğrenme ve E-Sağlık Okuryazarlığı konularında çalışmalarını sürdürmektedir. Bununla beraber, saglikasistani.net platformunda editörlük ve tıbbi yazarlık yaparak halkımıza ve sağlık çalışanlarına güvenilir sağlık bilgileri sunulması konusunda katkı sağlamaktadır. Bir çocuk annesidir. Voleybol oynamak ve kamp yapmak hobileri arasındadır.

Öğr. Gör. Dr. Ebru KAYA BAŞAR

2006 yılında Gazi Üniversitesi Fen Fakültesi İstatistik Bölümü’nden mezun oldu. Şubat 2007-Aralık 2008 yılları arasında, Gazi Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü İstatistik Anabilim Dalı’nda Yüksek Lisans öğrenimini tamamladı. Şubat 2009’da Akdeniz Üniversitesi Ziraat Fakültesi Zootekni Bölümü’nde doktora öğrenimine başladı ve bu tarihten 2015 Şubat’a kadar aynı bölümde Araştırma Görevlisi olarak görev yaptı. Dr. Ebru Kaya Başar 2017 Nisan ayından beri Akdeniz Üniversitesi İstatistik Danışmanlık Uygulama ve Araştırma Merkezi’nde Öğretim Görevlisi olarak çalışmaktadır. Uzmanlık alanları Bayesci istatistik, deneme planlaması yöntemleri ve lineer olmayan modellerdir. Çok sayıda akademik çalışmaya danışmanlık yapan Dr. Ebru Kaya Başar iyi seviyede SAS ve R programlama dillerini kullanmaktadır.

Eklenme tarihi: 3.05.2023 10:06:59
Son güncelleme: 3.05.2023 14:27:53